lørdag 22. august 2015

Fantastisk sjokoladekake med bare to ingredienser!


Har du hørt om denne kaken? Den går som en farsott på sosiale medier om dagen, og det skjønner jeg godt. Sjokoladekake med bare to ingredienser! Som i tillegg smaker kjempegodt! Det høres jo nesten for godt ut til å være sant!

Jeg måtte jo teste den ut! Jeg har derfor laget den i dag, og jeg må innrømme at den virkelig er super enkel å lage og smaker helt fantastisk!

Kan absolutt anbefales! 
Inneholder sponsede produkter


Sjokoladekake med bare to ingredienser
Super enkel og rask soufflé-aktig sjokoladekake. Kaken er ikke så stor, bare 15 cm i diameter, men den er mektig og god, den holder derfor fint til fire personer.

  • 3 egg
  • 165 g god mørk sjokolade, for eksempel Odense 55 % 

Sett ovnen på 170 °C.

Gjør klar en form som er ca. 15 cm i diameter. Smør den og ha bakepapir rundt kanten, slik at det stikker litt over kanten.


Skill eggeplommene fra eggehvitene i to ulike små boller.

Smelt sjokoladen i vannbad eller mikroovn. La den stå litt på benken slik at den får avkjølt seg litt.


Ha eggehvitene i en rørebolle. Pisk ved lav hastighet til det skummer, øk så hastigheten til medium og pisk dem stive. 

Pisk sammen eggeplommene og ha dem i den smeltede sjokolade mens du pisker.

Ha 1/4 del av eggehvitene i sjokoladeblandingen og visp sammen med en visp. Vend forsiktig resten av eggehvitene inn i sjokoladeblandingen med en slikkepott.

Hell blandingen i formen. Stekes i 30 - 40 minutter midt i ovnen.


Serveres varm med pisket krem smakt til med sukker og vaniljesukker eller frø fra en vaniljestang. Dryss evt. litt melis på toppen av kaka. Den smaker ekstra godt med jordbær til.




De fine glassene og krukkene er fra Iittala. Jeg fikk dem i går og jeg synes de er utrolig fine!

Iittala, har en serie som heter Kastehelmi som er finsk for duggdråper, og det er akkurat slik de ser ut, som glass med store duggdråper! Det finnes allerede store og små tallerkener, skåler, kakefat, telysholder og isskåler i serien, og nå har de altså også drikkeglass og disse fine krukkene, som finnes i to størrelser. Se mer HER!

Jeg liker ting som kan brukes til mye forskjellig. Krukkene er fine til oppbevaring, men jeg synes de passer like godt som serveringsskåler, som her. 

Jeg skal se om ikke jeg kan få til en giveaway for dere, for de er virkelig kjempefine! 

Ha en fortsatt fin lørdag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...